Winkelstraat vol opgewekte detaillisten
Nog maar een paar jaar geleden keken de economen van de gemeente enigszins bezorgd naar deWemenstraat. Die zou, samen met de Marktstraat, wel een oppepper kunnen gebruiken. En kijk nou eens. „Er staat hier maar één pandje leeg. Dan kan geen enkele winkelstraat in Hengelo zeggen.”De opmerking is van MarcelWeerkamp van schoenenzaak Velthuis en bestuurslid van de Stichting Wemenstraat Stadserf. De detaillisten proberen vanavond wat nieuws uit: een aangeklede koopavond. Brigiet Schoemaker van kapsalon Styling’S kwam met het idee, de collega’s haakten enthousiast aan en de overkoepelende stichting vindt het prachtig. Die past desnoods ook bij, mocht er een financieel tekort ontstaan.Het initiatief past bij de sfeer in de straat, zegtWeerkamp. Hij weet wel hoe dat komt. „Het zijn hier bijna allemaal zelfstandig ondernemers. Die schakelen gemakkelijker dan grootwinkel- en filiaalketens, die altijd toestemming nodig hebben van hun hoofdkantoor.”Aan deWemenstraat zijn 35 zaken gevestigd, waarvan maar een paar filiaalbedrijven. Medebestuurslid Frank Giesen, bedrijfsleider van Broekhuis, weet nog een voordeel: „ Zelfstandig ondernemers trekken er nét iets harder aan.” Dat betaalt zich uit, weetWeerkamp: „ Als je Hengeloërs naar de leukste winkelstraat vraagt, is het antwoord heel vaak: deWemenstraat.”De twee wijzen ook op de gevarieerde invulling van de straat: van restaurant The Bombay Spice tot Kaldi koffie & thee, van Sparxx tot Christine le Duc. En bekende Hengelose namen erbij, zoals Morsink, Tielkes, Jenneboer, Gelink en Vincent Gaalman. Eén straat, maar twee delen: het stuk tussen de Brummelhuis Passage en de Enschedesestraat is een ‘super A-1 locatie’ met zijn vele passanten. Het andere deel moet er iets harder aan trekken. „Wij moeten een stuk actiever zijn om klanten te trekken.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten