donderdag 11 augustus 2011

De grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hen­gelo en Bad Bentheim



Lichte groei in passagiersaantallen




De grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hen­gelo en Bad Bentheim zit in de lift. Maar het aantal passa­giers bereikt nog lang niet het streefgetal.



Het Hengelose treinsta­tion ligt er dinsdag­middag verlaten bij.Het perron waar de Grensland Express naar Bad Bentheim binnen enkele minuten arriveert, wordt slechts bezet door een groepje wachtende toeristen. In de trein is het beeld al niet veel anders. De passagiers zijn op twee handen te tellen.In Hengelo stapt een gezin in dat niet speciaal voor de Grensland Ex­press komt maar gewoon naar Ol­denzaal reist. Twee backpackers rennen snel om de trein naar Bad Bentheim te kunnen halen. Zij kie­zen bewust voor deze route omdat het voor het stel de makkelijkste manier is om de grens over te ko­men.Ongeveer tien mensen stappen in de trein van 12.35 uur. Het lijken er weinig, maar een conducteur stelt vast dat de Grensland Express een druk bezochte lijn is. Er wordt vol­gens hem ‘behoorlijk veel’ gebruik gemaakt van de grensoverschrij­dende lijn.





Niet alleen door men­sen die bewust naar Bad Bent­heim willen, maar ook door reizi­gers die niet verder gaan dan Ol­denzaal.De meerderheid is recreant. Op het station van Oldenzaal zit de Eindhovense familie De Rooij, die een bezoekje aan het kasteel in Bad Bentheim in de planning heeft. Even verderop zit Janneke Koopman uit Dalfsen met zes fa­milieleden door de ramen naar het landschap te staren. „We gaan naar het kasteel in Bad Bentheim”, vertelt ze. „Normaal gesproken zouden we met de auto gaan, maar nu reizen we goedkoop met de trein.”Het spoorlijntje aantrekkelijk ma­ken voor toeristen en dagjesmen­sen is momenteel het voornaam­ste doel van de Grensland Express. „Daar richten we ons nu ook eerst op”, zegt Bart Bos, woordvoerder van de Grensland Express. „ Als dat goed gaat, gaan we ons aan het einde van dit jaar ook meer rich­ten op de mensen die dagelijks met de trein reizen.” Bos weet nog niet op welke manier dat gaat ge­beuren. „Maar je kan denken aan acties waarin we met de prijzen gaan stunten.” Een enkele reis tussen Hengelo en Bad Bentheim kost nu 4,50 euro, een retour 7,70 euro. Via diverse ac­ties kunnen reizigers een kaartje voor een gereduceerd tarief krij­gen.





Het meenemen van een fiets in de Grensland Express kost slechts 1 euro, waar dat bij NS 6 eu­ro kost.De treinverbinding trekt dagelijks zo’n 750 tot 800 passagiers. Het aantal passagiers dat dagelijks daad­werkelijk de grens tussen Neder­land en Duitsland oversteekt, ligt nog niet op het gewenste aantal van zeshonderd reizigers. Maar het aantal zit in de lift. „ April vertoon­de een opwaartse lijn”, weet Bos.„ Gemiddeld reisden in die maand 180 mensen per dag de grens over.De maanden ervoor waren dat er gemiddeld 90.” Die stijging is vol­gens de woordvoerder te danken aan het mooie voorjaarsweer. De toename van de grensoverschrij­dende passagiers zet ook in de zo­mermaanden door. „ Kijken we naar de maand juli dan zitten we al op 229. Dat overstijgt wel onze verwachtingen”, beweert Bos.





Het einddoel is echter nog niet in zicht. De woordvoerder zegt gema­tigd tevreden te zijn over de passa­giersaantallen, maar blijft hoopvol: „Pas in 2013 loopt het project ten einde. We hebben dus nog wel even.” Eind 2013 wordt geëvalu­eerd of in de jaren erna de Grens­land Express in gebruik blijft. Dan moet blijken of de treinverbinding middels subsidie overeind kan worden gehouden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten